(Un)Framing Nature/(Des)Enmarcando lo natural (2023) Pancho Cossío 2023
Hertiage Gallery, Royal Naval College (London), Espacio Blanco (Santander)
[EN]
Materials: cyanotype of computational image (Processing), recycled monitor, LED lights, and electricity.
(Un)Framing Nature (2023) is a transmedia artwork which follows a DIY and low-impact ecological approach. Built within a recycled monitor screen, the piece emerges from computational replication and the oxidation chemistry of cyanotype, an old photographic process. Based on automated proliferation towards accumulation, the technical execution of the image highlights the all-encompassing programmatic logic of digital media, closely related to the amplification of conspiracies and myths around “nature”: programmed visions. Yet, the artwork, which germinates from a transient rose petal, renders a vibrant materiality of rust and fragmentation, it channels the transgressive power of materiality and the metallic. “Nature” is understood as a continuum of technological mutation which contrasts with notions of harmony, homeostasis, and return to Eden, conceptual and detrimental baggage of nature.
"(…) a restless activeness, a destructive-creative force-presence that does not coincide fully with any specific body. A life tears the fabric of the actual" (Bennet, 2010)
Bennet, J. (2010) Vibrant Matter. Durham: Duke University Press.
[ES]
Materiales: cianotipo de imagen computacional (Proccesing), monitor reciclado, luces LED y electricidad.
(Des)enmarcando lo natural (2023) es una pieza transmedia fruto de una filosofía "do it yourself" y de bajo coste ecológico. Construida en una pantalla de ordenador reciclada, es el resultado de la replicación computacional y la química de oxidación fotográfica de la cianotipia. La ejecución técnica de la imagen, basada en la automatización de la proliferación hacia la acumulación, evidencia la imperante lógica programática del medio digital, estrechamente vinculada a la expansión de conspiraciones y mitos en torno a "lo natural": visiones programadas. Sin embargo, la obra, cuyo germen es un caduco pétalo de rosa, refleja una materialidad vibrante de óxido y fragmentación, canalizando el poder transgresor de lo material y metálico. La naturaleza es entendida como un continuo de mutación tecnológica, en contraposición con las extendidas asociaciones de armonía, autorregulación y retorno al Edén.
"(…) una inquieta actividad, una fuerza-presencia creativa-destructiva que no coincide totalmente con ningún cuerpo específico. Una vida rasga el entramado de lo real" (Bennet, 2022)
Bennet, J. (2022) Materia Vibrante. Buenos Aires: Caja Negra.